jak uzyskać obraz filmowy z DJI Phantom 3
Posted by Michał Środek | Akcesoria, Software

Ten wpis będzie dotyczył aspektów stricte technicznych, dotyczących migawki, czułości, rozmycia wynikającego z ruchu. Nie będę tutaj odnosił się do wartości artystycznych nagrywanego materiału, ani do postprodukcji obrazu!

Uzyskanie filmowego obrazu za pomocą Phantom 3 jest stosunkowo proste. Wynika to zarówno z jakości samej kamery, jak i faktu, że Phantom 3 sprzedawany jest jako jednolity zestaw (dron + gimbal + kamera). Dzięki temu rozwiązaniu producent miał możliwość odpowiednio dobrać materiały, kwestie mechaniczne, materiałowe i softwarowe, by uzyskać jak najlepsze efekty. Dzięki temu materiał z DJI Phantom 3 jest pozbawiony największej bolączki ujęć z drona – jello effect, czyli rolling shutter. Nie wszystko jednak możemy zrzucić na producenta – o pewnych rzeczach warto wiedzieć samemu – jeśli nie zadbasz o nie podczas zdjęć, postprodukcja może poprawi efekty Twojej pracy, ale na pewno nie uzyskasz z jej pomocą efektów, których oczekujesz!

Podstawową kwestią pozwalającą uzyskać filmowy obraz z drona jest para ISO/shutter (czułość/migawka). Idealna sytuacja jest wtedy, kiedy korzystamy z najniższej dostępnej czułości (w Phantom 3 jest to 100 ISO, które daje najmniej szumów w obrazie), oraz z migawki stanowiącej dokładnie połowę czasu wyświetlania każdej klatki. Dla 25p będzie to 1/50 sekundy, dla 30p 1/60 sekundy, dla 60p 1/120 sekundy i tak dalej… Skąd ta reguła? Przyjmuje się, że idealna klatka filmowa powinna być eksponowana właśnie 2x krócej niż czas jej trwania na ekranie – wtedy wrażenie płynności obrazu jest najlepsze.

Teoria to jedno, ale wszyscy wiemy, że filmując za dnia, powyższe nastawy nie pozwolą nam na prawidłową ekspozycję – co wtedy? Z pomocą przychodzą filtry, montowane na kamerę.

  • Filtry szare (ND) – pozwalają zredukować ilość światła wpadającą do obiektywu. Dzięki temu możliwe jest wydłużenie czasu migawki do pożądanych wartości nawet w słoneczny dzień. Ich użycie daje jeszcze jedną wartość, której trudno nie docenić – w Phantomach 3 często w kadr wkradają się śmigła – przy wydłużonym czasie migawki ich rozmycie może być na tyle duże, że przestaną być zauważalne w obrazie!
  • filtr polaryzacyjny (CPL) – Filtr polaryzacyjny powoduje wycięcie z obrazu odbić od powierzchni niemetalicznych (np. wody), wzmacnia nasycenie zieleni, przyciemnia niebo. Wiele osób uważa, że stosowanie filtra polaryzacyjnego mija się z celem kiedy montujemy go na dronie – mają rację, ale tylko częściowo. Otóż filtr polaryzacyjny spełnia swoje zadanie tylko w określonym położeniu, które jest zależne od pozycji słońca względem kamery. Latając dronem we wszystkie strony, jego użycie faktycznie mija się z celem – jeśli jednak planujesz uważnie swoje ujęcia i wiesz w którą stronę skierujesz kamerę jeszcze zanim wystartujesz – to filtr polaryzacyjny jest dla Ciebie! Filtr ten także powoduje redukcję ilości światła docierającego do kamery!

    Filtr Vari-ND dla Phantom 3

    Filtr Vari-ND

  • filtr Vari-ND – to tak naprawdę połączenie dwóch filtrów polaryzacyjnych, które można obracać względem siebie – uzyskując w ten sposób filtr szary o dowolnej pożądanej gęstości. Rozwiązanie bardzo praktyczne, o ile stosując je masz świadomość zmian, jakie wprowadza do obrazu filtr polaryzacyjny.

Dobrze wiedzieć o tym wszystkim, ale co jeśli mój filtr okazał się niezbyt gęsty albo nie miałem go ze sobą i nakręciłem film w np. 1/1000 sekundy? Tutaj z pomocą przychodzi postprodukcja – jeśli ruch drona jest na tyle szybki, że krótka migawka wywołuje efekt strobingu, nie pozostaje Ci nic innego niż rozmyć obraz w postprodukcji – możesz w tym celu użyć After Effects, Fushion, albo dowolnej innej aplikacji która Ci się podoba – najważniejsze, żeby efekt był wiarygodny! Poniżej znajdziesz porównanie ujęcia z krótkim czasem migawki, oraz z dodanym sztucznie motion blurem – radze oglądać w możliwie najwyższej rozdzielczości, zwracając szczególną uwagę na dolne narożniki kadru!

Poza miękkim i przyjemnym rozmyciem Twojemu obrazowi filmowemu przyda się również color grading, dla wydobycia barw i kontrastów w Twoim filmie. Tak jak pisałem, nie będę w tym artykule zgłebiać tajników tego tematu, ale ważnym jest, byś dysponował nagraniem o możliwie najlepszej jakości – czyli najszerszym paśmie zapisu obrazu. Więcej informacji nt. bitrate znajdziesz w artykule Jaki bitrate video?

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Komentarze są wyłączone..